Re: [Profs Mat:6215] Curso: Introduction to Mathematical Thinking - Keith Devlin

Já estou inscrito, e muito curioso sobre o curso.

Acho a proposta muito interessante e ao mesmo tempo muito difícil, pois ensinar um conteúdo, por mais complexo que seja, é uma tarefa relativamente simples. Por outro lado, ensinar uma forma de pensar me parece bem mais desafiador. E é isso que o curso abaixo parece propor.
Sempre tive consciência de que a atividade matemática requer uma forma de pensar diferenciada, que algumas pessoas parecem possuir intuitivamente e outras não. É como se fosse um talento especial, algo como o talento musical por exemplo. O que me fascina sobre o curso abaixo é a ideia de que esta forma de pensar possa ser ensinada. Será mesmo possível?

Abraços.

Hugo Fernandes.

2012/9/4 Leo Akio <leoakyo@yahoo.com.br>
 

About the Course

The goal of the course is to help you develop a valuable mental ability – a powerful way of thinking that our ancestors have developed over three thousand years.
 
Mathematical thinking is not the same as doing mathematics – at least not as mathematics is typically presented in our school system. School math typically focuses on learning procedures to solve highly stereotyped problems. Professional mathematicians think a certain way to solve real problems, problems that can arise from the everyday world, or from science, or from within mathematics itself. The key to success in school math is to learn to think inside-the-box. In contrast, a key feature of mathematical thinking is thinking outside-the-box – a valuable ability in today's world. This course helps to develop that crucial way of thinking.
 
The primary audience is first-year students at college or university who are thinking of majoring in mathematics or a mathematically-dependent subject, or high school seniors who have such a college career in mind. They will need mathematical thinking to succeed in their major. Because mathematical thinking is a valuable life skill, however, anyone over the age of 17 could benefit from taking the course. 

Next session: 17 September 2012 (7 weeks long)
Workload: 8-10 hrs/week hours/week

Course Syllabus

Instructor's welcome and introduction
 1.  Introductory material
 2.  Analysis of language – the logical combinators
 3.  Analysis of language – implication
 4.  Analysis of language – equivalence
 5.  Analysis of language – quantifiers
 6.  Working with quantifiers
 7.  Proofs
 8.  Proofs involving quantifiers
 9.  Elements of number theory
10.  Beginning real analysis

Recommended Background

High school mathematics.
______________________________________________________________
Leo Akio Yokoyama
Colégio de Aplicação da UFRJ
Doutorando em Educação Matemática (Matemática Inclusiva) - UNIBAN

--
Para membros postarem neste Grupo: profmat@googlegroups.com
 
Para convidar novos membros e ver as contribuições deste Grupo: www.leoakio.com
 
Vamos testar o Grupo no facebook?
https://www.facebook.com/groups/profsmat/
 
Para receber um e-mail diário com o resumo das mensagens do dia, ou para cancelar a sua inscrição neste grupo, envie um e-mail para leo.akio@yahoo.com.br
 
 
 

--
Para membros postarem neste Grupo: profmat@googlegroups.com
 
Para convidar novos membros e ver as contribuições deste Grupo: www.leoakio.com
 
Vamos testar o Grupo no facebook?
https://www.facebook.com/groups/profsmat/
 
Para receber um e-mail diário com o resumo das mensagens do dia, ou para cancelar a sua inscrição neste grupo, envie um e-mail para leo.akio@yahoo.com.br
 
 
 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comentários:

Postar um comentário